м.Київ, вул.Антоновича 4/6, оф.38 044 234 11 00

Держава vs громадянин : що пропонують зміни до законодавства

Головна Блог Держава vs громадянин : що пропонують зміни до законодавства

Держава vs громадянин : що пропонують зміни до законодавства

27. 03. 2017

Усе ще актуальною залишається тема можливої втрати громадянства у разі прийняття законопроекту Президента України П.О. Порошенко № 6175 від 13.03.2017 р. «Про внесення змін до Закону України «Про громадянство України» (далі Закон). Законопроект спрямований з «добрими намірами» для  боротьби з подвійним громадянством  осіб, які перебувають на публічній службі. Однак, по суті направлений на усіх громадян України.

Реакція спільноти на законопроект була миттєвою. Конгрес українців звернувся до Президента України із закликом провести публічні слухання щодо цього питання, було наголошено що законопроект звужує конституційні права українців.

Також не дуже втішними були висновки багатьох правників щодо цієї законодавчої ініціативи. Висновок Головного науково – експертного управління Апарату ВРУ також містить зауваження щодо наявності неузгодженості норм даного проекту з іншими нормативно-правовими актами України, а також нормами Європейської конвенції про громадянство.   

Отже, якщо законодавець, бажає встановити контроль щодо осіб, які здійснюють, або бажають здійснювати, функції держави можна передбачити додаткову графу в е-декларації – наявність громадянства іноземної держави.

У той час, як згідно статті 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення та статті 366-1 Кримінального кодексу України передбачено адміністративну та кримінальну відповідальність за внесення недостовірної інформації декларантом.

Відповідаючи на це запитання особа, що подає е-декларацію повинна розуміти наслідки подання неправдивої інформації. Отже, питання буде вирішено.

Якщо законопроект Президента буде прийнятий у запропонованій редакції  який механізм його дії?

ст. 19 Закону пропонується доповнити наступним положенням: «громадянин України, який  добровільно набув громадянство іноземної держави, вважається таким, що виявив намір змінити громадянство та надав згоду на припинення громадянства України».   

Президент України пропонує «ловити» порушників Закону шляхом :

1.отримання інформації з даних публічних реєстрів  державних органів, органів місцевого самоврядування іноземних держав.

2.отримання інформації розміщеної на офіційних вебсайтах, в офіційних друкованих виданнях державних органів влади, органами місцевого самоврядування іноземних держав.

3.користування на території України або під час вїзду/виїзду в Україну паспортним документом іноземної держави, що зафіксовано посадовою чи службовою особою Державної прикордонної  служби України або іншого державного орану України. 

Але отримання інформації шляхом запитів до органів іноземних країн – шлях, очевидно, довгий та складний.

На маю думку, найбільш «цікавий та неоднозначний» буде саме проведення перевірки наявності іноземних паспортів на державному кордоні в аеропортах, залізницях, автошляхах.

Крім того, відповідно запропонованих змін до ст.19 Закону України «Про громадянство України», передбачено в тому числі,користування на території України паспортним документом іноземної країни, і тут варіантів дуже багато.

Отже, інформацію збиратимуть різними шляхами.

Запропоновані зміни до ст. 19 Закону з формулюванням «громадянин України, який  добровільно набув громадянство іноземної держави, вважається таким, що виявив намір змінити громадянство та надав згоду на припинення громадянства України» не відповідає самому визначенню поняття «добровільна згода»: не може вважатись наданням  добровільної згоди факт  збору інформації компетентними органами.

Відтак, позбавлення громадянства шляхом передбаченим проектом закону по суті своїй є позбавленням громадянства, що суперечить ст. 25 Конституції України.  

Крім того, відповідно до проекту Закону фіксування компетентними органами наявності подвійного громадянства не призводить до автоматичної втрати громадянства України.

Варто нагадати, що лише Указом Президента відбувається припинення громадянства, тому припинення громадянства і надалі залишатиметься дискреційними повноваженнями Президента.

За викладених обставин, жодних змін Закон України «Про громадянство» не потребує. У випадку боротьби з подвійним громадянством осіб, що перебувають на державній службі, потребують лише внесення змін до підзаконних нормативного-правових актів. У випадку позбавлення громадянства з підстав запропонованих Президентом необхідні зміни до Конституції.

Андріана Кульчицька

Зв'яжіться з нами з питання, яке Вас цікавить